28 Eylül 2010 Salı

Ahmet Ümit'le Twitter'da Söyleştik!

 
  Everest Yayınları, bugün alıştığımız söyleşilere benzemeyen bir söyleşiye imza attı. Ahmet Ümit'le Twitter üzerinden bir saat boyunca, bizlerin soru sorduğu, onun cevapladığı bir söyleşi gerçekleştirdik. Hatırlayanlar olacaktır, daha önce de Selim İleri'yle böyle bir söyleşi yapılmıştı.

 Bugün, 14.00- 15.00 saatleri arasında Ahmet Ümit'e durmaksızın soru sorduk. Ben, bloguma koymak için tüm soruları ve cevapları bir araya toplamayı düşünüyordum ki, Sevgili Cihan Çavuşoğlu bu işi üstlenmiş, bizlere de haber verdi.

 Bu söyleşiyi tamamen onun sayfasından kopyaladım. Kendisine de teşekkür ederim.

Not: Yazım yanlışları gözümü tırmalar, beni mahveder; o yüzden elimden geldiğince yanlışları düzelttim.


 İşte bugün, Ahmet Ümit'le bir saat boyunca konuştuklarımız:

Everest Kitap: Ve huzurlarınızda Ahmet Ümit!
Ahmet Ümit: Merhaba yoldaşlar.

1. Bhdrlr: Ahmet Bey merhaba, Ajanda Dergi yazarlarındanım. Öncelikle dergimiz röportajına ayırdığınız zaman için teşekkür ederim. Kitaplarınızı çok büyük keyifle okuyorum. Ancak benim sorularım daha çok kitapsever yönünüzle ilgili olacak =) Satın aldığınız ilk kitabı hatırlıyor musunuz ? Kitaplığınızda en çok değer verdiğiniz kitap ve en sevdiğiniz yazar ? Diğer sorum ise, en sevdiğiniz roman karakteri kimdir?
Ahmet Ümit: Sanırım 9-10 yaşlarındaydım. Köroğlu hikâyeleri. Bir sürü sevdiğim ve değer verdiğim kitap var. Ama yazar olarak Shakespeare’i… Kitap olarak da Küçük Prens’i söyleyebilirim. En sevdiğim roman karakteri ise "Budala" romanından Prens Mişkin.
2. Özge Dinç: Ahmet Bey merhaba. Romanlarınızı ne kadar sürede yazıyorsunuz? Yazılması en uzun süren romanınız hangisiydi?

A.Ü. : Genel olarak iki yılda yazarım. Bir yıl araştırma, bir yıl yazımı sürer. Ama İstanbul Hatırası, 10 yıllık bir sürecin ürünüdür.

3. Özge Dinç: Üslûp ve edebiyat görüşü açısından etkilendiğiniz, “ustam” dediğiniz isimler var mı?

A.Ü. : Dostoyevski’nin üslûbunu ve roman anlayışını beğenirim. Gereksiz süslü bir dilden kaçınmak, hikâyenin ihtiyacı olan dili bulmak… ve önemli bir meseleyi anlatmaya çalışmak.

4. Ebru Sağlık: Ahmet Bey merhaba,mutlaka okunmalı dediğiniz ilk 5 kitap hangileri olurdu?

A.Ü. : 1. Tevrat 2. Homeros - İlyada 3. Karamazov Kardeşler 4. Juan Rulfo - Pedro Paramo 5. Kafka - Şato

5. Bordo Ege: Kitaplarınızı çok beğenerek okudum, özellikle "Beyoğlu Rapsodisi", "Kavim", "Kukla" ve tabii ki "İstanbul Hatırası"…

A.Ü.: Teşekkür ederim. Fena kitaplar değillerdi.

6. Murat Kafa: Ahmet Bey merhaba. İki sorum var: 1. Eskiden TKP’li bir Marksisttiniz. Şimdi kendinizi siyasetin hangi kulvarında görüyorsunuz?
A.Ü. : Hâlâ sol düşüncenin insanlık için çok önemli bir alternatif oluşturduğunu düşünüyorum. Ezilenlerden yana olmak, gerçekten yana olmak, vicdan sahibi olmak ve farklı olanları küçük görmemek…

7. AbirZaki1: Ahmet Bey, TV programınız ne zaman başlıyor?
A.Ü. : Programımız başladı. "Yaşadığın Şehir" her pazar sabah saat 11′de Haber Türk’te.
8. E_Koç : Ahmet Bey merhaba, yazar adaylarına verebileceğiniz altın niteliğinde öğütlerinizi paylaşabilir misiniz?

A.Ü. Öncelikle yazmak, sonra felsefe okumak bir dünya görüşü edinmek için. Sanatın her alanıyla ilgili olmak. Ve insanı anlatmaya çalışmak.

9. Hikmeth: Ahmet Bey, polisiye/gerilim/korku okumayı çok seviyoruz, niye bu türlerin yerlileri bu kadar az yazılıyor?

A.Ü. : Sanırım Türk yazarlar bu konuda önyargılı. Bu türleri 2. sınıf edebiyat olarak görme yanılgısını taşıyorlar.

10. Ebru Sağlık: Güncel basından kimleri takip ediyorsunuz ?

A.Ü. : Mehmet Barlas, Hikmet Çetinkaya, Ertuğrul Özkök, Ahmet Altan, Yalçın Doğan…

11. Bordo Ege: Komiser Nevzat ve ekibinin yeni maceralarını okumak bizi çok memnun edecek doğrusu.

A.Ü. : Yazmak da öyle. Ama yeni romanımızda ne yazık ki onlar yok.

12. Cihan Çavuşoğlu: Merhaba. İnternette hakkınızda yazılanları araştırıyor musunuz? İnternet kitap okumayı nasıl etkiliyor?

A.Ü. : Araştırmıyorum. Fakat çoğunlukla haberim oluyor. Roman araştırmaları sırasında internetin çok yararını görüyorum.

13. Muratatkafa: 2. Bir zamanlar arka planında siyaset olan romanlar yazdınız ("Kar Kokusu", "Sis ve Gece") Sizden yine böyle romanlar bekleyelim mi?


A.Ü. : Bekleyin. Yakın tarihte geçen politik romanlar da yazacağım. Ama gelecek roman Osmanlı’da geçen bir politik komployu anlatacak.

14. Ebru Sağlık: Bir soru daha: En sevdiğiniz okuma ortamı nasıldır?

A.Ü. : Hafif bir klasik müzik çalar, okumama yetecek kadar ışık, ne sıcak ne soğuk…

15. Cihan Çavuşoğlu: Ayracınızı hazırladık ve 8 Ekim'i sabırsızlıkla bekliyoruz

A.Ü. : Tamam, geliyoruz. 8 Ekim’de İzmir’deyiz.

16. Özge Dinç: Polisiye romanlar yazan yerli ve genç yazarları nasıl buluyorsunuz? Emrah Serbes hakkındaki fikrinizi merak ediyorum.

A.Ü. : Çok iyi buluyorum. Emrah Serbes de en yeteneklilerinden biri.

17. Handeloji : Ahmet Bey merhaba. Az önce dünya görüşü için felsefe okunmalı dediniz. Başlangıç için bu konudaki önerileriniz nelerdir?
A.Ü. : Felsefe için bir tek kitap önermek mümkün değil. Ama en basitinden başlamak lazım. O ne derseniz, valla hatırlamıyorum…
18. İbrahim Adıgüzel: Ahmet Bey merhaba. Son "İstanbul Hatırası Kültür Turu" çok güzeldi Ankara’ya da bekliyoruz, yeni kitabı beklediğimiz gibi. Saygılar.

A.Ü. : 20 Ekim Çarşamba günü Ankara’da Kentpark Arkadaş Kitabevi’ndeyiz…

19. Alihank: Komiser Nevzat karakteri çok kez değişik oyuncular tarafından canlandırıldı. Sizce en başarılı uyarlama hangisiydi?
A.Ü. : Bence "Şeytan Ayrıntıda Gizlidir", Çetin Tekindor.

20. Özge Dinç: Romanımız bir süredir Osmanlı ve Mevlana’ya döndü. Bu hassas konuları yazarken özellikle dikkat ettiğiniz bir yan var mı?

A.Ü. : Yok, amacım sadece bu toprakların muhteşem tarihini anlatmak.

21. Muratatkafa: Çizgi roman alanındaki gelişmeleri nasıl buluyorsunuz? Sizin de çizgi romanlarınız var. Romanlarınızı da çizgi roman olarak görmek ister misiniz?

A.Ü.: Çizgi romana bayılıyorum. Gerçek bir sanat. Tabii isterim.

22. Ebru Sağlık: Yazma süreciniz nasıl geçiyor? Psikolojiniz, alışkanlıklarınız değişiyor mu?

A.Ü. : Yazma sürecim çok eğlencelidir. Yazarken pek çok şey öğrenirim. Psikolojim olumlu yönde etkilenir.
23. Voyabu: Ahmet Bey, tüm kitaplarınızı okudum; favorilerim "Patasana", "Sis ve Gece", "Kavim". Sizin favoriniz hangisi?

A.Ü. Hepsi benim çocuğum. Ama "Kukla"yı çok severim.

24. İbrahim Adıgüzel: 20 Ekim'de Ankara’da görüşmek üzere Augustus Tapınağı ve Hacı Bayram ile ilgili bir program düşünüyor musunuz?

A.Ü. : Neden olmasın? Ankara’yla ilgili bir program yapmayı düşünüyorum. Ama zamanı belli değil.

25. Özge Dinç: Kemal Tahir, Osmanlı’nın kuruluşunu Marksizme dayandırdı "Devlet Ana"da. Siz, romanda siyasete nasıl bakıyorsunuz?

A.Ü. : Hayatta ne kadar politika varsa, romanda da o kadar olmalıdır.

26. Reha Aksener: "Kar Kokusu" kadar okurken üşüdüğüm bir kitap olmamıştı.

A.Ü.: Evet, ben de Moskova’da çok üşümüştüm.

27. Zesule: Merhaba, sizce yazmak yetenek işi midir, yoksa insanın kalbinden dışarı taşan duygularını oturup bir kağıda dökmesi mi?

A.Ü. : Sanırım her ikisi de. Yazmazsanız yeteneğinizin olduğunu anlayamazsınız.

28. Hikmeth: Kuzey Avrupa polisiyelerinin hızla popüler olması hakkında ne düşünüyorsunuz? Okuyuculara cazip gelen nedir sizce?

A.Ü. : Bu popülerliği olumlu buluyorum. İsveç’in soğuk iklimi insanlara ilginç geliyor olabilir…

29. Zavrakkk: Son zamanlarda okuduğunuz en iyi polisiye kitabını söyler misiniz?

A.Ü. : "Zindan Adası". Filmini de çok beğenmiştim.

30. Özgür Baykut: Bize dostlukların değerini, zorlukların üstesinden nasıl geldiğini, asla sırt çevirmemeyi öğrettiniz. İyi ki varsınız…

A.Ü. : Çok teşekkür ederim. Dostlarınızın kıymetini bilin.
31. Cihan Çavuşoğlu: "Kukla" her geçen gün tekrar güncelleniyor, tekrar yaşanıyor gibi düşünüyorum. Özellikle basın dünyası ilişkileri bakımından.

A.Ü. : Kesinlikle haklısınız. Ne yazık ki hep güncelleniyor.

32. Muratatkafa: "Kukla" romanı yayımlandığında “Susurluk'u çözdüm” diye röportaj vermiştiniz. Ergenekon ile ilgili kitap planınız var mı?

A.Ü. :Var ama suların durulması lazım.

33. Özgür Baykut: Dayım ışıklar altında bize gülümsüyor…

A.Ü. : Alpaslan’a binlerce selam.

34. Voyabu: En sevdiğiniz Türk ve yabancı yazarlar kimlerdir ?

A.Ü. : Yaşar Kemal, Sait Faik, Orhan Kemal, İhsan Oktay Anar, Umberto Eco, Shakespeare, Lermantov…

35. Cihan Çavuşoğlu: "Se7en" filmini bir TV programında yorumlamıştınız. Kitaplarınız kadar hoş bir tat bırakan o söyleşiyi duyurmak isterim =)

A.Ü. : Çok teşekkür ederim, ben de zevk almıştım.

Hikmeth: Ahmet Bey, çok teşekkürler, selamlar.

A.Ü. : Eyvallah, biz teşekkür ederiz.

36. E_Koç : Korsan kitabın önüne geçmek ve toplumu bilinçlendirmek için bireylere ve tabii ki yayınevlerine öneriniz var mı?

A.Ü.: Hırsızlık mal almayın. Devlet vergileri azaltsın. Yayınevleri ucuz kitap satsın.
37. Ozkan Gurkal: Daha önce çok tercih etmediğim tür olan polisiyeyi sevdiren Ahmet ÜMİT’e şükranlarımı sunarım.

A.Ü. : Ben teşekkür ederim. Sağ olun.

38. Özge Dinç : Şu an yazmakta olduğunuz bir roman var mı?

A.Ü. : Var. Osmanlı’da geçen bir politik komplo yazıyorum.

39. Handeloji: Kitaplarınız polisiye tarzı olsa da ben asla bu kategoriyle sınırlandıramıyorum sizi. Tarih, aşk, din, her şey var; hepsinin tadı ayrı.

A.Ü. : Teşekkür ederim, iyi bir okursunuz…

40. Özge Dinç: İlk yazılarınızı görmek için “Yine Hişt”i görmeyi çok istiyorum.

A.Ü. : Evet, çok güzel bir dergiydi.
41. Ebru Sağlık: Çok teşekkürler. İyi ki varsınız. Daha çok okuyan bir Türkiye diliyorum…

A.Ü. : Ben de…

42. Zesule: Bir de memleketimizin okur oranı malum, yazık ki insanlarımız kitaplara karşı fazlaca ilgisiz. Bununla ilgili çalışmalar var mı?

A.Ü. : Zevkle okunacak romanlar yazmaya çalışıyoruz…

43. Özge Dinç: Şiir yazdığınızı biliyoruz. Neden şiire devam etmediniz?

A.Ü. : Çünkü şair değilim. Ama şiir kitabımız önümüzdeki yıl Everest’ten çıkıyor.

44. Cgerkol: Sevgili Ahmet Ümit, öğrencilerimiz "Tanpınar’la İstanbul’u geziyoruz" etkinliğinde sizi görmek için sabırsızlanıyorlar.

A.Ü. : Tamam, verdiğimiz sözü yerine getireceğiz.

45. Muratatkafa: Cemaat-polis ilişkilerini yazan Hanefi Avcı’nın gözaltına alınmasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu hikâye kitaplara konu olur mu?

A.Ü. : Olur. Bundan çok iyi bir politik polisiye çıkar.

46. Handeloji: Ülkemizin geleceğini nasıl görüyorsunuz? Bir yazar gözüyle baktığınızda yeni nesile verilecek öğüdünüz nedir?

A. Ü. : Ne yazık ki çok iyi görmüyorum. Yeni neslin bilimsel-kuşkucu olmasını öneririm.

47. Zesule: O halde yeni romanlarınızın, kitaplara karşı duyulan talebi hızla arttırmasını diliyorum. Muhabbetle kalın…

A.Ü. : Siz de muhabbetle kalın…

48. Voyabu: "İstanbul Hatırası"nın ardından diğer romana ne zaman kavuşacağız? Tarih ve konu hakkında bir fikir var mı?

A.Ü. : En erken 2012′nin ilk ayları. Tarihi bir politik gerilim romanı.

49. Özge Dinç: Tanzimat’tan bugüne kadarki gelişiminde romancılığımız sizce bugün dünyadaki örnekleriyle yarışabilecek kadar gelişti mi?

A.Ü. : Daha gelişkin olduğunu düşünüyorum.

50. Handeloji: Sizi daha önce İzmir'de ziyaret etmiştik. Yine geleceğiz. Cevaplarınız için çok teşekkürler. Görüşmek üzere

A.Ü. : Ben teşekkür ederim, görüşmek üzere.

51. Voyabu: 2012 kıyameti kopmadan okumak nasip olsa. Tarihî derken bizi hangi yıllara götüreceksiniz ?

A.Ü. : 15. yüzyıldaki büyük saray entrikası.

52. Alihank: Bu interaktif etkinliği sağlayan Everest Kitap’a ve değerli zamanını ve fikirlerini bizimle paylaşan Ahmet Ümit’e çok teşekkürler.

A.Ü. : Biz teşekkür ederiz.

53. Voyabu: İhsan Oktay Anar'la birlikte senaryosunu beraber yazdığınız bir film olsa da izlesek diyorum. Teşekkürler, sizi seviyoruz. Okumaya devam...

A.Ü. : Fena olmaz. Ben de sizi seviyorum…

54. Özge Dinç : Polisiye romanla ilgili bir seminer programı vermeyi düşünür müsünüz?

A.Ü.: Konuşmalarımda zaten bu konuya sıkça değiniyorum.

55. Voyabu: 15.yy. entrika şahane, merakla bekliyorum. İçinde Venedik de olsa tadından yenmez =)

A. Ü. : Tamam, Venedik de olsun o zaman…

56. Özge Dinç: Teşekkür ederiz Ahmet Bey. Okur olarak, yazarlarla iletişim kurabildiğimiz için şanslı bir nesiliz.

A. Ü. : Ben teşekkür ederim.

4 Yeni fikir:

Nefertiti dedi ki...

Baştan sona okudum söyleşiyi, paylaştığın için teşekkürler.

Daha önce hiç Ahmet Ümit okumadım sence hangisinden başlamalıyım? :) Kaynağı gösterYazdır?1 Bu Yorumdan |Alıntı Yap|

Cihan Çavuşoğlu dedi ki...

Bende link vererek yayınladığın için teşkkür ederim :) iyi çalışmalar... Kaynağı gösterYazdır?1 Bu Yorumdan |Alıntı Yap|

Özge dedi ki...

@Nefertiti

Okuduğun için ben teşekkür ederim Nefertiti.
"Patasana", "Kukla", "Sis ve Gece" ve "Beyoğlu Rapsodisi". Çok oldu, biliyorum; ama ayıramadım:)

Rumuzuna bakınca tarihe ilgi duyduğunu ve "Ninatta'nın Bileziği"ni de sevebileceğini düşündüm bir anda;) Kaynağı gösterYazdır?1 Bu Yorumdan |Alıntı Yap|

Özge dedi ki...

@Cihan �avu�o�lu

Ne demek, tamamını sayfandan aldım sonuçta. Teşekkür ederim. Kaynağı gösterYazdır?1 Bu Yorumdan |Alıntı Yap|

Yorum Gönder